Ett litet tips i julbordstider♥️

Kimchi

– Kimchi består av fermenterade grönsaker, ofta med kinakål som huvudingrediens. Faktum är att maträtten har utsetts till den nyttigaste i världen flera gånger!

– Kimchi är hälsosamt eftersom det innehåller mycket fiber och är kalorifattigt, samt innehåller många vitaminer och mineraler och probiotiska mjölksyrabakterier och kraftfulla antioxidanter.

När det gäller hälsofördelar visar studier att kimchi kan sänka kolesterolet, det har antiinflammatoriska egenskaper och kan förbättra minnet.

Det äldsta skriftliga omnämnandet av kimchi är mellan 2 600 och 3 000 år gammalt.
Det finns i den kinesiska poesisamlingen Sångernas bok.

På tal om Sångernas bok… vill jag härmed tillägga att ”magen kan sjunga lite ” 💨 första dagarna du äter kimchi , så tag litet i taget och öka successivt …

1. Det är bra för magen

De nyttiga bakterierna i kimchi ska bland annat vara mycket fördelaktiga för matsmältningen.

2. Bra för immunsystemet

De gynnsamma bakterierna som är bra för matsmältningen kan också vara bra för ditt immunförsvar, eftersom tarmen och matsmältningen påverkar immunsystemet.

3. Kan sänka kolesterolet

Flera studier har funnit att man genom att äta kimchi regelbundet kan minska det farliga kolesterolet.

4. Kan förbättra hjärthälsan

Kimchi kan förbättra hjärthälsan genom att öka nivåerna av antioxidanter i kroppen.

5. Antiinflammatorisk effekt

Kimchi kan också hjälpa till mot inflammationer, vilket kan vara en allvarlig belastning på din hälsa över tid. Forskning visar att probiotika som finns i kimchi kan minska inflammationer i kroppen.

6. Förbättrar hjärnhälsan

Kimchi kan också förbättra hjärnhälsan, vilket är ett annat indirekt resultat av en frisk tarm. Nervsystemet i tarmen kommunicerar med hjärnan.

7. Kan hjälpa till med viktminskning

Kimchi kan till och med hjälpa dig med viktminskning, eftersom det är ett välsmakande, kalorifattigt alternativ. Människor tenderar att äta för mycket när maten är tråkig eller intetsägande, men när du lägger till välsmakande saker som kimchi till måltiderna, är det lättare att känna sig nöjd med sundare portionsstorlekar.

Full av vitaminer🌱

Kimchi är inte bara en fiberrik, kalorifattig maträtt – den ger dig också massor av vitaminer, bland annat A, B1, B2 och C, några viktiga aminosyror, kalcium, järn och selen, probiotiska mjölksyrabakterier och kraftfulla antioxidanter.

Du hittar kimchi i olika smaker och styrkor i din vanliga matbutik eller hos din hälsokostbutik🌱

Annons